Boba biedt forensische zorg aan volwassenen die die kunnen profiteren van een autismevriendelijke aanpak. De coaching is gericht op het ondersteunen van re-integratie en het verminderen van recidive.
Boba biedt forensische zorg aan volwassenen die die kunnen profiteren van een autismevriendelijke aanpak. De coaching is gericht op het ondersteunen van re-integratie en het verminderen van recidive.
Boba biedt forensische zorg aan volwassenen (18+) met een IQ hoger dan 70. Het specialisme binnen Boba is gericht op (kenmerken van) autisme. Boba bedient een ieder die kan profiteren van een autismevriendelijke aanpak. Door onze werkwijze kan Boba ook coaching bieden wanneer sprake is van bijvoorbeeld hoogbegaafdheid, niet-aangeboren hersenletsel en AD(H)D. Boba biedt maatwerk en stemt het aantal uren coaching af op de situatie van de cliënt.
De coaching die Boba biedt heeft als doel het risico op recidive te verminderen en de kans op een succesvolle re-integratie in de maatschappij te vergroten.
De coaching is gericht op praktische ondersteuning in de leefomgeving van de cliënt om handvatten te bieden voor uitdagingen in het dagelijks leven. Om de cliënt te ondersteunen bij de re-integratie in de maatschappij wordt het netwerk zoveel mogelijk betrokken en indien nodig ernaar gestreefd dit uit te breiden. Boba werkt vanuit de wensen en ondersteuningsbehoeften met een zorgtraject op maat. Wanneer de ondersteuning vanuit DJI wordt toegewezen, loopt de indicatie tot het einde van de strafrechtelijke titel. Daarna kan de zorg indien nodig via de WMO forensisch worden gecontinueerd.
Passend wonen in een reguliere woning, met de benodigde ondersteuning, vormt de basis voor deelname aan de maatschappij en herstel. Een eigen woonplek met zorg op maat is essentieel voor maatschappelijke deelname en goed herstel. Boba zet zich in om mensen een kans te bieden op duurzaam herstel en re-integratie in de samenleving. Hierbij is er extra aandacht voor de leefbaarheid en draagkracht van de woonomgeving en de samenleving als geheel.
Boba werkt met de Autisme Centraal Methodiek, die is gericht op het verder kijken dan het zichtbare gedrag en hoe dit gedrag kan worden verklaard. Op basis hiervan kan op laagdrempelige wijze samen met de reclassering en met de cliënt worden afgestemd welke focus passend is voor de coaching. In gezamenlijkheid worden de risicofactoren en de beschermende factoren in kaart gebracht, waarna er een zorgplan wordt opgesteld. Dit plan wordt gedurende het traject geëvalueerd in een driegesprek tussen de reclassering, de coach en de cliënt. Door de krachtgerichte aanpak en onze positieve focus streven wij ernaar om de beschermde factoren te vergroten en de risicofactoren te reduceren. Tevens kan Boba ondersteunend zijn aan een extern behandeltraject, door bijvoorbeeld coaching te bieden bij praktische thuisopdrachten.
Boba Forensische zorg wordt via de DJI en sinds 2025 in Rotterdam via de WMO “forensisch” vergoed. Aanmeldingen verlopen via de reclassering, door een penitentiaire inrichting of via de gemeente.
Iedere cliënt verdient een kans, ongeacht achtergrond of gepleegde delicten. Boba streeft naar een bredere aanpak die verder gaat dan justitiële interventies. We benadrukken een gecoördineerde aanpak vanuit verschillende invalshoeken om complexe problematiek aan te pakken. Boba hecht hierbij veel waarde aan een effectieve samenwerking en ziet dit als een essentieel onderdeel van onze zorg om onze cliënten succesvol te laten re-integreren in de samenleving. We erkennen het belang van deze samenwerking om continuïteit van zorg te borgen en optimale zorg te bieden aan cliënten. Passend maatwerk is belangrijk. Cliënten ontvangen zorg die is afgestemd op hun unieke problematiek en behoeften. Naadloze overgangen tussen zorgverleners en disciplines minimaliseren verstoringen in het zorgtraject. Transparante communicatie tussen alle betrokkenen in de zorgketen is daarbij essentieel. Boba draagt bij aan de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid met Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) om een soepele overgang te faciliteren tussen het justitiële domein en andere domeinen, zoals het sociaal domein, wet langdurige zorg, GGZ en/of UWV-trajecten.
Niet alleen continuïteit van zorg telt, maar vooral de meest passende zorg voor de cliënt. Boba faciliteert verwijzing naar ketenpartners wanneer onze zorg niet optimaal aansluit bij de problematiek van de cliënt. De belangen van de cliënt staan altijd voorop. Boba draagt graag bij aan passende zorg door mee te denken en te verwijzen wanneer nodig.
Wil je samen met een coach van Boba aan de slag om jouw doelen te bereiken, meer zelfvertrouwen te creëren en zelfstandig verder te kunnen? Meld je dan aan via ons online formulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
De meest voorkomende vragen rondom Boba hebben we voor je op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Voor vragen over een vacature kunt u een email sturen naar: sollicitatie@boba.nl
Of contact opnemen met onze recruiter Jolien Verhage, 06-572 75 655
Als professionele organisatie gaan we vertrouwelijk om met gevoelige informatie van en over onze cliënten, relaties en onze organisatie. Daarom willen we persoonsgegevens, dossiers en andere gevoelige informatie veilig communiceren. Dat is nodig omdat de ‘gewone’ e-mail kwetsbaar is.
Boba gebruikt ZIVVER om veilig met u te e-mailen en bestanden uit te wisselen. ZIVVER zorgt ervoor dat vertrouwelijke informatie veilig en versleuteld bij u aankomt. U kunt dan ook zeker zijn dat alleen u als ontvanger deze informatie kunt lezen. Dit kunt u vergelijken met een digitale aangetekende brief.
Lees hier verder voor meer informatie
Ben je niet (helemaal) tevreden, laat het ons weten. Bij Boba streven we er naar om ons werk zo zorgvuldig mogelijk te doen, is hierin toch iets niet naar wens verlopen, dan willen we samen met jouw op zoek naar een oplossing. Op die manier kunnen we onze kwaliteit van zorg blijven verbeteren.
Hoe bespreek je jouw onvrede, klacht met ons?
Bespreek de situatie waar je ontevreden over bent en een klacht over wilt indienen met jouw coach of behandelaar. Biedt dit geen oplossing dan;
Neem contact op met de teamleider en bespreek de situatie. Biedt dit geen oplossing dan;
Mail de situatie naar klacht@boba.nl De regiomanager zal contact opnemen om de situatie te bespreken en samen te zoeken naar een oplossing. Download hier het klachtenreglement.
Als de stappen binnen Boba zijn doorlopen en de klacht is niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er altijd nog de mogelijkheid om de klacht te bespreken bij externe loketten. Zij zullen dan in overleg met beide partijen kijken naar een mogelijke oplossing.
Welke externe loketten zijn er:
–Clientondersteuning (via MEE) vul je gemeente in, kies en gebruik de zoekfunctie op de website van MEE voor clientondersteuning
Wil je vertrouwelijke gegevens delen met Boba? Via ons beveiligde portaal van Zivver kun je vertrouwelijke gegevens op een veilige manier versturen naar Boba.
Waar kunnen wij jou mee helpen?