Teamleider Monique Geerts: ‘Deze doelgroep heeft mijn hart’

05 april 2023

Teamleider Monique Geerts: ‘Deze doelgroep heeft mijn hart’

05 april 2023

Teamleider Monique Geerts – van Hengel werkte, voordat ze bij Boba kwam, onder andere als jeugd- en zedenrechercheur bij de politie, waar haar belangstelling voor werken in de zorg gewekt werd. Haar afstudeeronderzoek voor haar studie Toegepaste Psychologie mocht ze bij Boba uitvoeren. Hierdoor raakte ze betrokken bij het naastenbeleid en rolde ze uiteindelijk in de rol van teamleider voor de regio Rijnmond – Midden Holland. ‘Vanuit mijn werk bij de politie ben ik gewend om oplossingsgericht te werken. Dat komt hier goed van pas.’

5 x Monique Geerts - van Hengel

Werkt bij Boba vanaf 2021
Wat typeert Boba? Dynamisch, doelgroepgericht, in beweging
Wat typeert jou als Boba’er? Transparant, Optimist, Oplossingsgericht
Wat heb je geleerd bij Boba? ‘Als je met een autisme-specifieke bril naar de wereld kijkt, zie je veel moois.’
Waar mogen we je voor wakker maken? Misschien wel een mooie nachtwandeling door het bos.

Nieuwe ideeën leiden tot mooie initiatieven

Elke dag is afwisselend, vertelt Monique, en soms uitdagend. ‘Maar dat maakt het ook leuk. Je blijft in beweging en komt zo tot nieuwe ideeën. Laatst bijvoorbeeld, toen we via een consulent de vraag binnenkregen of er iets georganiseerd kon worden voor jongeren met autisme in die gemeente. Dan gaan we aan de slag, overleggen. Daarna volgde er, in samenwerking met het jeugdwijkteam een inventarisatieavond voor de jongeren en hun ouders, en nu gaan we kijken of we een soort AutiCafé kunnen starten, met een oudergroep en een jongerengroep, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.’
Oog voor de ouders en de andere naasten
Het zijn niet alleen de cliënten die ondersteuning nodig hebben, vindt ze. ‘Het heeft geen zin om alleen aan het kind te sleutelen. Ik vind het belangrijk dat we het systeem en de naasten betrekken. En dat we ze horen, zien en bij de behandeling of begeleiding betrekken. Kortom: dat er oog is voor ouders.’
Een vraag stellen en een direct antwoord terugkrijgen
Wat trekt haar aan in het werken met deze doelgroep? ‘Oh, onze cliënten hebben echt mijn hart gestolen, maar op een hele positieve manier. Als je een vraag stelt, krijg je een direct antwoord terug. Soms is dat ongenuanceerd, maar altijd oprecht. Dat directe communiceren, daar hou ik van, en dat was ik ook al gewend te doen toen ik nog als rechercheur werkte.’ Wat ze op haar werk leert, neemt ze mee naar huis. ‘Ik heb mezelf aangeleerd om thuis – ik heb drie kinderen – gedrag of situaties bijvoorbeeld te ondertitelen. Omdat ik merk dat dat duidelijkheid geeft. Eigenlijk is duidelijke communicatie voor ons allemaal prettig in ons contact met anderen.’

‘Thuis ondertitel ik ook gedrag en situaties voor mijn drie kinderen. Duidelijk zijn is voor iedereen prettig, niet alleen voor mensen met autisme.’

Het verhaal achter het verhaal ontdekken
Haar directe manier van communiceren zet Monique ook in wanneer ze merkt dat cliënten gedrag aan het maskeren zijn. ‘Dan gedragen ze zich zoals ze denken dat het hoort. Soms hebben ze het zelf niet in de gaten, maar het kost ze vreselijk veel energie. Dus dan leg ik ze uit, dat als ze niet transparant zijn in hun communicatie, ze de ander daarmee ook de kans ontnemen om hen tegemoet te komen. En het is spannend om jezelf te zijn, dat begrijp ik ook. Elke vorm van gedrag is een topje van een ijsberg, waaronder verwachtingen, ideeën en overtuigingen schuilgaan. Ik vind het heel leuk om daar in te duiken, en het verhaal achter het verhaal te onderzoeken.’