Home

Je eerste werkdag als coach bij Boba

12 juni 2023

Elke eerste werkdag van de maand verwelkomt Boba weer een groep nieuwe collega’s. Starten in een nieuwe baan is altijd spannend en vraagt veel energie. Om die reden besteedt Boba extra tijd en aandacht aan het inwerktraject. Want door de coaches een goede start te geven, zorgen we ervoor dat je als coach goed voorbereid bent en de cliënten de allerbeste zorg en begeleiding kunt bieden. Benieuwd wat je als nieuwe medewerker te wachten staat? Zo kan een eerste werkdag bij Boba er ongeveer uitzien.

’s Ochtends kennismaken, in de middag het praktijkdeel

 De eerste werkdag bij Boba is verdeeld in twee blokken: een in de ochtend, en een in de middag, vertelt Agnes Jonkheer, opleider bij Boba. ‘In de ochtend praten we de nieuwe medewerkers bij over de visie van Boba, ze ontvangen praktische informatie, ze krijgen een rondleiding en ze maken kennis met de OR, oprichter Liesbeth Palit en een lid van Cliëntenraad.’ In de middag volgt het praktijkdeel waarin ze zullen deelnemen aan het Autisme Belevingscircuit.’ Agnes licht het circuit toe: ‘Het Autisme Belevingscircuit, of het ABC, is ontwikkeld in Vlaanderen. Het circuit laat zien hoe mensen met autisme de wereld om hen heen waarnemen, en welke blokkades ze kunnen ervaren.’ Ze benadrukt dat het om een indruk gaat, want niet iedereen met autisme ervaart de wereld hetzelfde. ‘Als je één persoon kent met autisme, ken je één persoon met autisme. Het is niet zo dat je daardoor een uitspraak kan doen over de groep als geheel.’

Opleider Agnes Jonkheer vertelt hoe de inwerkdag eruit ziet

We zeggen altijd: als je één persoon kent met autisme, ken je één persoon met autisme

Autismecoach en opleider Agnes Jonkheer
Kennismaken en veel vragen hebben

Tijdens zo’n eerste dag krijg je veel informatie te verwerken, herinneren Boba-coaches Karin Morssink en Annette de Ruiter zich.

Annette: ‘Er schoten meteen veel vragen door mijn hoofd.’ Karin beaamt dat volmondig. ‘Bij mij ook! In de auto op weg naar huis dacht ik: oh ja, dát had ik moeten vragen.’

‘Je wil ze het liefst al je vragen stellen,’ vult Annette aan. ‘En tegelijkertijd denk je: bij de les blijven, misschien komt wat ik wil weten zo nog aan bod.’

Samen met je collega's de instructie voor het ABC krijgen
Hoe verliep het solliciteren voor ze?

Karin: ‘Ik vond het solliciteren best spannend. Bij mijn vorige werkgever werkte ik met mensen met een verstandelijke beperking. Daar ben ik als stagiair binnengekomen, maar op een gegeven moment had ik het tot stagebegeleider geschopt en waren de doorgroeimogelijkheden op. Een vriendin van mij werkte bij Boba, en zei me dat ik hier moest solliciteren. Ik dacht dat dat niks voor mij was. Ik heb altijd groepswerk gedaan, het individuele begeleiden was nog nieuw. Dus ik kon niet goed inschatten of ik veel kans maakte bij Boba. Maar het is toch gelukt.’

Annette: ‘De sollicitatiegesprekken verliepen heel prettig, vond ik. Ze waren erg enthousiast, daar haalde ik veel steun uit.’

Karin: ‘Ja, dat heb ik ook zo ervaren. Bij de gesprekken was een coach aanwezig. Dat vond ik heel fijn, want die kon ik meteen al mijn praktijkvragen stellen.’

Bij de sollicitatiegesprekken zat een van de coaches erbij. Heel fijn, want zo kon ik meteen mijn praktijkvragen stellen

Coach Karin Morssink over haar kennismaking met Boba
Focus op autisme

Behandelaar Yliane Prent woont de inwerkdag ook bij. ‘Bij mijn vorige werkgever had ik te maken met veel verschillende diagnoses die ik moest kunnen vaststellen. Werken voor Boba geeft meer focus, omdat je dan helemaal op autisme zit.’

Coach Staf Eggermont werkte na zijn muziekopleiding en opleiding Social Work op een BSO Plus, waar hij veel kunst- en cultuurprojecten organiseerde. Daar maakte hij heftige situaties mee met jongeren die dagbesteding kregen. Via LinkedIn kwam hij de vacature voor coach bij Boba tegen.

Staf: ‘Voor mij was het heel fijn dat ik van tevoren een duidelijk overzicht kreeg van hoe de dag eruit zou gaan zien. Ik heb zelf ADHD en een lichte vorm van autisme, en wanneer ik niet weet wat we gaan doen, ervaar ik stress. Maar deze ochtend vond ik heel rustig en duidelijk verlopen.

De eerste inwerkdag is helder opgezet, met veel structuur. Daardoor vond ik dat het begin van mijn eerste werkdag rustig en duidelijk verliep

Coach Staf Eggermont
Welke verwachtingen hadden ze van hun loopbaan bij Boba?

Staf: ‘Mijn basis was vooral theoretisch. Op mijn opleiding heb ik bijvoorbeeld wel over de Theory of Mind geleerd, maar over de praktische handvatten hiervoor beschikte ik nog niet. Dus daarin had ik nog heel veel te leren. Wel heb ik op de cliëntenstoel gezeten, dus dat stukje ervaring nam ik mee.’

Behandelaar Yliane was ook benieuwd naar het Autisme Belevingscircuit. ‘Dit is iets dat ouders van mijn cliënten geregeld doen. Doordat ik het circuit heb doorlopen snap ik iets beter wat ze hebben ervaren.’

Onderdeel van het Autisme Belevingscircuit

Ik ben heel benieuwd naar het Autisme Belevingscircuit, dat een vast onderdeel vormt in ons inwerktraject. Op deze manier krijg ik een indruk van wat cliënten ervaren, maar weet ik ook wat hun ouders tegenkomen in de begeleiding

Behandelaar Yliane Prent
Van eerste échte baan tot ruime ervaring met autisme

Coach Dagmar Noordermeer had al ruime ervaring met het werken met mensen met autisme. ‘In een eerdere functie werkte ik samen met Boba. Ik heb veel ervaring als ambulant begeleider en gezinsondersteuner. Vanuit die hoek was ik goed bekend met cliënten met autisme.’

Coach Hatice Yilmaz zocht eigenlijk geen nieuwe baan. ‘Maar de functie voor coach bij Boba kwam op mijn pad. En het klopte meteen. Dus vandaar dat ik ben gaan solliciteren en gelukkig ook werd aangenomen.’

Focus vinden tijdens de inwerkdag

Voor coach Kyara Oemar was dit wel haar eerste baan na haar studie Toegepaste Psychologie. ‘Wat ik van die ochtend heel erg leuk vond, was dat Bodil van de Cliëntenraad langskwam. Zo konden we meteen kennis maken en horen waarom de CR een belangrijk onderdeel van de organisatie vormt.’

Hatice: ‘Ik vond het een goed teken dat Liesbeth Palit langskwam om kennis te maken. Ik bedoel, Boba is geen kleine organisatie, met ongeveer 350 medewerkers. Dat de oprichter en directeur langskomt tijdens je eerste dag, dat zie je niet vaak.’

Dagmar: ‘Eens. Het gaf een gevoel van kleinschaligheid, van een warm welkom.’

De introductie bij Boba voelde als een warm welkom, met oprichter Liesbeth Palit die kwam kennismaken, en Bodil van de CR. Dat gaf een gevoel van kleinschaligheid

Coaches Hatice Yilmaz, Dagmar Noordermeer en Kyara Oemar
Overprikkeld, ja. Maar ook veel van geleerd

Tijdens het doorlopen van het Autisme Belevingscircuit maakten deelnemers kennis met de verschillende theoretische uitgangspunten binnen het begeleiden van mensen met autisme. En ze ervoeren aan den lijve wat de impact ervan is. De Theory of Mind kwam voorbij, het denken in details en het leunen op routines. Maar ook ontdekten ze wat het is om overvraagd of overprikkeld te worden.

Oefenen met het coachen van een cliënt zónder de taak over te nemen

Na afloop heeft het circuit de deelnemers vermoeid. ‘Maar op een goede manier. Ik heb er toen veel van geleerd,’ vertelt Annette. Karin valt haar bij. ‘Ik had wel wat hoofdpijn daarna. Maar dit heeft mij veel inzicht gegeven in hoe ik mijn cliënten goed kon gaan helpen.’ Dagmar is het met haar eens. ‘Het is een hele goede manier om te ervaren waar een persoon met autisme tegenaan loopt.’

‘Ja, en wat wel en niet helpend is,’ vult Karin aan. ‘Je kunt bijvoorbeeld de neiging hebben om de hele tijd vragen te gaan stellen aan je cliënt. Maar dat helpt niet, dat geeft alleen maar extra ruis, zorgt voor een teveel aan prikkels. En dat heb ik tijdens het ABC aan den lijve ervaren.’