Onderwijs gerichte dagprogramma's

Boba levert op maat: geïntegreerde en doorlopende onderwijsgerichte dagprogramma’s. Dat kan zijn op de stamschool van de leerling, in de boba klas gevestigd op de regie-school in de wijk van waar ook de samenwerkende scholen zijn gevestigd of op de boba school tevens gevestigd in de wijk.

Voor continuïteit en een gezond dag- en nachtritme op basis van een gezamenlijke visie en aanpak, samen met school in afstemming met de ouder(s) en of verzorger(s) van de leerling. Het programma richt zich niet alleen op onderwijs, ook op thuis gericht, omdat openstaan voor onderwijs nooit losstaat van een fijne, stabiele en veilige thuisomgeving.

Voor wie?

Leerlingen die woonachtig zijn in Rotterdam komen in aanmerking voor onderwijs gerichte dagprogramma’s. 

Onderwijs gerichte dagprogramma's

Route

Onze (toekomstige) leerlingen volgen de helft van de tijd onderwijs op de eigen (stam)school met aanvullend een boba programma. Na aanmelding bij boba en in bezit van een indicatie, krijgt de leerling zodra er plaats is een passende plek bij boba onderwijs gerichte dagprogramma’s. Met als doel werken aan gerichte hulpvragen zodat de leerling na één of maximaal twee schooljaren dagprogramma gevolgd te hebben volledig en veilig alle dagen in de eigen klas weer terug kan meedraaien. Waarbij de boba visie is dat de ondersteuning vanuit boba altijd in de wijk plaatsvindt waar je woont.

Mocht na het volgen van het programma na één of twee schooljaren de conclusie worden getrokken dat volledig terugkeren naar de eigen klas niet meer passend is, dan wordt gekeken naar andere mogelijkheden zoals een andere school, speciaal onderwijs, een vorm van dagbesteding of voor onze jongeren vanaf 16 jaar doorstromen naar een leer/werk plek. Boba naar werk kan u hierbij ondersteunen en begeleiden.

Aanmelden

  • De school wil in afstemming met de ouder(s) gebruik gaan maken van een onderwijsgericht dagprogramma voor de leerling die deeltijdonderwijs volgt of dreigt deels uit te gaan vallen.
  • De aanvraag wordt gedaan door de school van de leerling samen met de ouder(s) bij het ZOS: Zorg Onderwijs Specialist.
  • Na een positief bindend advies zal het wijkteam een indicatie regelen en afgeven
  • De leerling is inmiddels of wordt aangemeld bij boba onderwijsgerichte dagprogramma’s.

 

Thuis ondersteuning

Visieontwikkeling en trainen van leerkrachten op school of wijkniveau

Boba in de wijk

Leerling ondersteuning op school

Thuis ondersteuning

Met tijdelijke begeleiding thuis ontlasten we het gezin en coachen we hen om het weer zelf te doen. Wij ondersteunen bijvoorbeeld bij het opstaan, de afsluiting van de dag of het eten. We onderzoeken altijd samen wat het eigen netwerk over kan nemen, zodat wij een stap terug kunnen doen.

Visieontwikkeling en trainen van leerkrachten op school of wijkniveau

  • Wat is/wordt de visie van de school als het gaat om inclusief onderwijs.
  • Wat is autisme, wat is ADHD, wat houdt faalangst in, helemaal niet of juist wel sociaal als je sociaal angstig bent
  • Ontdek en ervaar wat en waarom onderwijs voor sommige leerlingen zo moeilijk maakt.
  • Uitleg en tips: begrijpen van gedrag, hoe essentieel communicatie is, over zintuigelijke interventies en klas management.

Het onderwijsgericht dagprogramma team biedt ook in the job opleidingen aan, lezingen en workshops op maat passend en aanvullend op het lopend traject dat is ingezet. Zo sluiten wij naadloos aan op de behoefte en wensen van het schoolteam.

Leerlingondersteuning op school

De kracht van onze aanpak ligt in de verbinding van groep(systemisch)gericht en individuele ondersteuning op school en thuis.

Ondersteuning thuis versterkt die verbinding: hoe het thuis gaat, bepaalt hoe het op school gaat en andersom. Wanneer leerlingen of hun gezin al begeleiding ontvangen, stemmen we de integrale aanpak af met de betreffende ketenpartner, zodat we goed aansluiten en elkaar versterken. We betrekken de leerprestaties en de ontwikkeling hierbij, zodat de leerling bijblijft met schoolwerk. We vertalen wat werkt in de groepsondersteuning naar het hele gezin en versterken dat voor een stabiele en veilige thuisomgeving. Daarnaast kijken we met de leerling naar zinvolle vrijetijdsbesteding en de inzet van huiswerkbegeleiding. Ook dit creëert vaak rust in het gezin.

We pakken het gehele pedagogische klimaat ontwikkelgericht integraal aan: opvoedvaardigheden van verzorgers, ondersteuning van leerkrachten en inbedding in de klas.

Wij bieden verschillende groepstrajecten aangericht op:

  • Sociale- en faalangst overwinnen.
  • Executieve functies versterken
  • Aanleren van coping vaardigheden en het verbeteren van de sociale en of emotionele competenties

We stimuleren leerlingen elkaar te helpen, aandacht te verdelen, wachten op je beurt, luisteren naar elkaar, dat versterkt de eigenwaarde en ontwikkelt respect voor en inzicht in elkaars en hun eigen beperkingen en talenten.

Boba in de wijk

Wij bieden onze onderwijsgerichte dagprogramma’s altijd bij voorkeur aan op de eigen school, voor een makkelijke volledige terugkeer naar de eigen klas.

Dat kan zijn op de boba school in de wijk, in de boba klas gevestigd op de regie school in de wijk. Op die manier is de verbinding en continue afstemming gegarandeerd.

Indien die omgeving juist onveilig voelt of wanneer de groep te klein is, zoeken we een andere onderwijslocatie. Wanneer elke onderwijslocatie (nog) negatieve invloed heeft op herstel en ontwikkeling, gebruiken we onze eigen locatie. Ook dan stroomt de leerling zo snel mogelijk door naar een dagprogramma op school. Voor onze nabije, passende en normaliserende aanpak zijn een groepsruimte en een spreekruimte (time-out-plek) essentieel. Dat is soms lastig, maar daar komen we met de scholen altijd uit.

Samenwerking leerkrachten

Eens per jaar geven we een presentatie aan de leerkrachten, bijvoorbeeld op een heidag. Daarin vragen we oplossingen die de school heeft en delen we best practices. Op een inspirerende hei dag delen we met elkaar onze ervaringen, zeer helpend. Naast van elkaar leren is het samen zijn veel waard. Zeker ook omdat leerkrachten de meeste tijd in hun eigen klas staan en op zichzelf zijn aangewezen.  

Onze rol bij het dagprogramma in de reguliere schoolsetting

Wij ondersteunen leerlingen, hun gezin en professionals in het onderwijs bij het creëren van basisrust, dagstructuur en een veilige omgeving voor de leerling, en we versterken vaardigheden en competenties. Het doel is een duurzame terugkeer naar school of werk. Onze inzet duurt zo lang als nodig en zo kort als mogelijk om de situatie te normaliseren, de zelf- en samenredzaamheid te vergroten en achterstand te voorkomen. Wij evalueren de situatie minimaal eens per kwartaal met alle betrokkenen en passen de doelen en het dagprogramma dan aan waar nodig.

Het Autisme Belevingscircuit (ABC)

Het Autisme Belevingscircuit Hoe is het als al je zintuigen altijd even hard openstaan? En wat doet het met je zelfbeeld wanneer je omgeving je emoties en reacties vaak niet goed begrijpt? Voor mensen met autisme werkt de wereld net een beetje anders.

Het dagprogramma

Wij bieden inzicht in capaciteiten en mogelijkheden van de leerling – ook in hun vrije tijd en bijbanen, voor een realistisch toekomstperspectief. Daarnaast is (leren) functioneren in de groep nodig voor herstel. We leren de leerling zelfregulerende en sociale vaardigheden, in de groep en individueel thuis. Voor dit alles sluiten we aan bij hun intrinsieke motivatie, capaciteiten en doelen, die voor iedereen uniek zijn.

Het persoonlijke dagprogramma stellen we samen met de leerling en verzorgers vast, in overleg met alle betrokkenen zoals ketenpartners en school.

We werken integraal met een multidisciplinair team van bijvoorbeeld leerkrachten, orthopedagogen, gedragsdeskundigen en social workers. Waar mogelijk ondersteunen leerlingen elkaar, bijvoorbeeld wanneer een leerling uitblinkt in rekenen, kan die een andere leerling ondersteunen. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen van beiden.

Bezetting

We stellen groepen samen van vijf tot tien leerlingen, op basis van de leeftijd, uitdagingen en ontwikkelfase. Voor een minimale groepsgrootte clusteren we soms leerlingen van verschillende scholen. We gaan ervan uit dat de school één aanbieder kiest uit de gegunde aanbieders.

Een onderwijscoach begeleidt het dagprogramma. Waar nodig zetten we aanvullend (kennis)specialisten in, zoals een onderwijsassist, behandelaar, leerkracht, orthopedagoog of ervaringsdeskundige, altijd in contact met het behandelteam (GGZ) van boba.

In Rotterdam bestaat ons team uit een clustermanager voor contractbeheer, relatiemanagement en strategische planning; een teamleider voor teamprocessen, samenwerking met ketenpartijen en het primair proces; orthopedagogen, leerkrachten, gedragswetenschappers en social workers. De clustermanager en teamleider werken steeds aan de beste mix voor de opdracht – niet alleen in disciplines, maar ook in ervaring.

07:00 - 08:30

Gezinnen (waar mogelijk op afstand) ondersteunen bij het opstarten van de dag.

07:00 - 08:30

08:30 - 14:00

Dagprogramma op school met aandacht voor:

  • eigen schoolwerk, zowel wat goed gaat als wat minder goed gaat.
  • samenwerken aan opdrachten en tijdens activiteiten.
  • (h)erkennen van eigen gedrag, leren hiermee om te gaan en anderen te betrekken.
  • sport, spel en theater, waar mogelijk binnen de klas van herkomst.
08:30 - 14:00

14:00 - 14:30

Pauze en schakeltijd.

14:00 - 14:30

14:30 - 17:00

Trainingen zoals basistraining effectief leren, sociale vaardigheid of kennismaking bij werkgevers of vrijetijdsbesteding.

14:30 - 17:00

17:00 - 20:00

Ondersteuning thuis (eten en afronden van de dag).

17:00 - 20:00

Evaluatie, mijlpalen en resultaten

Tijdens het traject evalueren we minstens eens per kwartaal de ondersteuning: wat kan de leerling weer zelf, en wat kunnen het sociaal netwerk en het voorliggend veld overnemen? Onze inzet is altijd perspectief op zelfstandig meedraaien op de school van herkomst, of indien passender een andere school of werk.

Nazorg

Boba is en blijft in contact met het ZOS (Zorg Onderwijs Specialist), de aangesloten scholen en het wijkteam. Daardoor is opschalen en inspringen waar nodig snel gerealiseerd.

Groepsaanbod leerlingen

Wij helpen leerlingen zich te verhouden tot de groep. We tonen wat hun gedrag doet met anderen en met henzelf. Wanneer iets lastig is, leren we hen in te zien wat zij zelf kunnen doen en wat ze kunnen vragen aan een ander – en hoe. Positieve ervaringen in een groep zijn het begin van persoonlijke groei, die nodig is om weer mee te doen. We sluiten aan op de onderwijsvisie van de school, dragen bij aan inclusief onderwijs en ondersteunen en motiveren leerlingen om weer in de klas te functioneren. Wij bieden maatwerkondersteuning, opgebouwd uit modules die we vraaggericht inzetten, tijdelijk en aanvullend op het bestaande aanbod van school. We bieden modules op drie domeinen: zorg, onderwijs en behandeling. Op basis van de vraag en geconstateerde grondslagen ondersteunen, motiveren en activeren we bij psychosociaal functioneren, gedragsproblematiek en leerproblemen. Reguliere lessen zijn onderdeel van het dagprogramma om leerachterstand te voorkomen.

We stimuleren leerlingen elkaar te helpen, dat versterkt hun eigenwaarde en ontwikkelt respect voor en inzicht in elkaars en hun eigen beperkingen en talenten.

Zo snel mogelijk goed verder

Om zo snel mogelijk zelfstandig verder te kunnen, werken we vanaf het begin samen met het gehele systeem van school, gezin en leerling. We betrekken verzorgers intensief bij de doelen, mijlpalen en het programma. We bieden hen waar nodig Wmobegeleiding als voorwaarde voor stapsgewijze ontwikkeling van een draagkrachtiger en zelfstandiger systeem. Naast trainingen op school (effectief leren, ABC-training of maatwerk), bieden we opvoedondersteuning (ABC-training, oudertraining).

Trainingen en hulpmiddelen

Afhankelijk van de vraag bieden we leerlingen aanvullende trainingen en hulpmiddelen, zoals Rots & Water, SOVA-training, het stoplichtenmodel en het signaleringsplan, de basistraining effectief leren en de gedachtenbox. Aan het systeem bieden we vraaggericht trainingen, zoals Autisme Belevings Circuit en opvoedvaardigheden.

De Boba Standaard

Onze professionals werken met de Bobs Standaard, gericht op de basishouding van professionals naar cliënten. De waarom staat centraal, gevolgd door de hoe en de wat, conform de Autisme Centraal Methode (ACM) en PG. Onze missie is om mens en maatschappij te inspireren, te motiveren en te activeren voor een maximale kwaliteit van leven.

De Boba Standaard rust op vier pijlers: client wordt leerling

Door waardevrij observeren en luisteren leren we de leerling écht kennen, vanuit een open houding zonder aannames
We zien vervolgens mogelijkheden, kracht en kansen om groei te stimuleren met realistische doelen
We werken toe naar een basisrust van waaruit leerlingen en hun netwerk met spanning en chaos kunnen omgaan
We volgen de gesprekken op met praktisch handelen.

Onze professionals zijn opgeleid in ACM, om anders te kijken naar gedrag, uitdagingen en de omgeving van leerlingen en dat te begeleiden. Na ruim twintig jaar ervaring met ACM constateren we dat het ook goed toepasbaar is op andere doelgroepen, zoals leerlingen met AD(H)D, NAH, hoogbegaafdheid, trauma, angst of een depressie. Met ACM bieden we een kader voor passende, gekaderde, kwalitatieve zorg en de beste match:

  • Aansluiten bij de cliënt (autistisch denken, het ADHD-brein en de mindset bij depressiviteit)
  • Basisrust (draagkracht en draaglast in balans)
  • Concrete communicatie (voldoende, expliciet en positief)
  • Dubbelspoor (rekening houden met omgeving én cliënt)
  • Eigenheid (maatwerk, werken vanuit mogelijkheden en behoeften van de unieke cliënt)
  • Functionaliteit (werken aan basisbehoeften autonomie, verbondenheid en competentie)

Meer informatie

Neem contact op met Liesbeth Palit voor meer informatie: E-mail lpalit@boba.nl. Nienke is ook telefonisch bereikbaar via: 0625503374.

Veelgestelde vragen

De meest voorkomende vragen rondom Boba hebben we voor je op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Goede zorg doen we samen. Daarom werken we bij Boba volgens bepaalde huisregels. Het is belangrijk om die door te lezen voordat je kiest voor coaching of behandeling bij Boba. Je vindt ze hier. Een brief over de meest recente wijziging vind je hier.

Voor vragen over een vacature kunt u een email sturen naar: sollicitatie@boba.nl.

Of contact opnemen met onze recruiter Sander Schipaanboord via 088-0335512.

Als professionele organisatie gaan we vertrouwelijk om met gevoelige informatie van en over onze cliënten, relaties en onze organisatie. Daarom willen we persoonsgegevens, dossiers en andere gevoelige informatie veilig communiceren. Dat is nodig omdat de ‘gewone’ e-mail kwetsbaar is.  

Boba gebruikt ZIVVER om veilig met u te e-mailen en bestanden uit te wisselen. ZIVVER zorgt ervoor dat vertrouwelijke informatie veilig en versleuteld bij u aankomt. U kunt dan ook zeker zijn dat alleen u als ontvanger deze informatie kunt lezen. Dit kunt u vergelijken met een digitale aangetekende brief. 

Lees hier verder voor meer informatie

Bekijk onze klachtenpagina voor meer informatie over het indienen van een klacht.

Wil je vertrouwelijke gegevens delen met Boba? Via ons beveiligde portaal van Zivver kun je vertrouwelijke gegevens op een veilige manier versturen naar Boba.

Kom in contact

Heb je een vraag voor ons? We staan voor je klaar.

Heb je een vraag voor ons? We staan voor je klaar.

Bekijk onze veelgestelde vragen