Boba zet Virtual Reality in – en dít levert dat op

Boba zet Virtual Reality in – en dít levert dat op

Het combineren van persoonlijke begeleiding met digitale middelen is in de hulpverlening niet nieuw. Ook Boba maakt al langer gebruik van deze Blended Care, onder meer met verschillende online leermodules, een online cliëntdossier en digitale contactmomenten. Op de nieuwste aanwinst – de inzet van Virtual Reality-brillen – is Boba trots. Omdat het een vorm van begeleiding is die goed blijkt aan te sluiten bij de talenten én behoeften van onze cliënten. En omdat de opbrengst nu, kort na aanvang, al goed is. Ron van Doorn, regiomanager Rijnmond – Midden Holland, vertelt.

‘Wat mooi is,’ vertelt Ron aan het eind van het gesprek, ‘is dat de inzet van Virtual Reality in de eerste plaats iets zegt over de werkcultuur bij Boba. Goede ideeën kunnen hier uit iedere hoek komen – en in dit geval kwam de suggestie om met VR te gaan werken van een coach uit ons team in Gouda.’ Deze coach had namelijk een vriend die bij Clever werkte, een partij die interactieve oplossingen en tools bedenkt voor sociaal maatschappelijke vraagstukken.

Oefen-mogelijkheden

En een vraagstuk, dat lag er. Voor mensen met autisme zijn veel alledaagse situaties uitdagend – zoals boodschappen doen, reizen in het openbaar vervoer of solliciteren. Regelmatig oefenen met die situaties is de beste manier om ze uiteindelijk zelfstandig het hoofd te bieden, maar ook dat oefenen is vaak spannend omdat zich in een supermarkt of een treinstation onvoorspelbare situaties kunnen voordoen. Zou Virtual Reality kunnen bijdragen aan de oefen-mogelijkheden voor deze cliënten?

Ambities

Ron: ‘Clever heeft mensen op alle niveaus laten meedenken bij de ontwikkeling van een speciale Virtual Reality-bril – iets dat ook wij zelf belangrijk vonden. Boba-coaches, het managementteam, medewerkers van de GGZ en natuurlijk ook de cliëntenraad: vanuit ieder perspectief kon worden meegedacht en meegepraat, en al die input werd meegenomen in het ontwerpproces. Het uitgangspunt was daarbij steeds: onze ambities mogen de bruikbaarheid niet in de weg zitten. Cliënten moeten er écht iets aan hebben, het liefst op dagelijkse basis.’

Prachtige opbrengst

Het resultaat van die inspanning is sinds 5 maanden in gebruik in Rotterdam – en de ontvangst is beter dan Ron had durven hopen. ‘Dat komt enerzijds door de doelgroep,’ legt Ron uit. ‘Want veel cliënten van Boba zijn technisch en visueel ingesteld, en dat maakt de VR-bril laagdrempelig in het gebruik. Maar wat vooral geweldig is om te zien: de bril helpt cliënten écht om te trainen met situaties. Kijk, boodschappen doen is voor iemand met autisme vaak al een opgave. In de virtuele omgeving die we nu kunnen creëren, kan een cliënt in kleine stapjes en onder geregisseerde omstandigheden toch stappen maken. Schrikt een cliënt tijdens een oefensessie met de bril van een onverwachte voorbijganger? Dan zetten we de sessie even op pauze en onderzoeken we samen welke blokkade dat veroorzaakt. Dringt er in Virtual Reality iemand voor bij de kassa? Dan oefenen we handeling voor handeling hoe je daarop kunt reageren. We zitten nog in beginfase, maar in september waren er al 2 cliënten die na oefenen met de VR-bril zelf met openbaar vervoer durfden te reizen, en 1 cliënt die na training tóch een sollicitatiegesprek durfde aan te gaan. Een prachtige opbrengst wat mij betreft.’

Wijziging gecontracteerde Zorgverzekeraars 2025

Verhaal

Cliënten geven Boba gemiddeld een 8

Het Glazen Radiohuis vraagt aandacht voor Laaggeletterdheid