Elke eerste werkdag van de maand verwelkomt Boba weer een groep nieuwe collega’s, zo ook onlangs, op maandag 3 april 2023. Zes coaches en een behandelaar begonnen aan hun eerste inwerkdag bij Boba. Starten in een nieuwe baan is altijd spannend en vraagt veel energie. Om die reden besteedt Boba extra tijd en aandacht aan het inwerktraject. Want door de coaches een goede start te geven, kunnen ze de cliënten de allerbeste zorg en begeleiding blijven bieden.
Je krijgt veel informatie op zo’n eerste dag, vertellen de nieuwe Boba-coaches Karin Morssink en Annette de Ruiter.
Annette: ‘Er schoten meteen veel vragen door mijn hoofd.’ Karin beaamt dat volmondig. ‘Bij mij ook! Ik weet zeker dat als ik straks in de auto op weg naar huis zit, ik ineens denk: oh ja, dát had ik moeten vragen.’
‘Je wil ze het liefst al je vragen stellen,’ vult Annette aan. ‘En tegelijkertijd denk je: bij de les blijven, misschien komt wat ik wil weten zo nog aan bod.’
Voor behandelaar Yliane Prent is deze dag geen eerste kennismaking, want ze startte al eerder bij Boba. Zo had ze de afdeling ICT, die de mobiele telefoon en laptop uitreikt, en uitleg geeft over de software, bijvoorbeeld al ontmoet. Voor coach Staf Eggermont vormt deze dag wel een eerste introductie.
Yliane: ‘Bij mijn vorige werkgever had ik met veel verschillende diagnoses te maken die ik moest kunnen vaststellen. Werken voor Boba geeft meer focus, omdat je dan helemaal op autisme zit.’
Staf werkte na zijn muziekopleiding en opleiding Social Work op een BSO Plus, waar hij veel kunst- en cultuurprojecten organiseerde. Daar maakte hij heftige situaties mee met jongeren die dagbesteding kregen. Via LinkedIn kwam hij de vacature voor coach bij Boba tegen.
Staf: ‘Voor mij was het heel fijn dat ik van tevoren een duidelijk overzicht kreeg van hoe de dag eruit zou gaan zien. Ik heb zelf ADHD en een lichte vorm van autisme, en wanneer ik niet weet wat we gaan doen, ervaar ik stress. Maar deze ochtend vond ik heel rustig en duidelijk verlopen.
Hij verwacht dat hij tijdens zijn loopbaan vooral heel veel gaat leren. ‘Ik heb op de cliëntenstoel gezeten, dus dat stukje ervaring neem ik mee. Verder is mijn basis vooral theoretisch. Op mijn opleiding heb ik bijvoorbeeld wel over de Theory of Mind geleerd, maar over de praktische handvatten hiervoor beschik ik nog niet. Dus daarin heb ik nog heel veel te leren.’
Behandelaar Yliane is benieuwd naar het Autisme Belevingscircuit. ‘Dit is iets dat ouders van mijn cliënten geregeld doen. Als ik het circuit heb doorlopen kan ik iets beter snappen wat ze hebben ervaren.’
Coaches Dagmar Noordermeer en Hatice Yilmaz hebben het ABC al eerder gedaan. ‘Dus we gaan niet verklappen wat je hierin gaat tegenkomen,’ zeggen ze lachend tegen Kyara Oemar, voor wie het wel de eerste keer zal zijn. ‘Maar het is een hele goede manier om te ervaren waar een persoon met autisme tegenaan loopt en eventueel hulp bij kan gebruiken.’ Dagmar en Hatice hebben ruime ervaring met het werken met mensen met autisme. Voor Kyara is dit haar eerste baan na haar studie Toegepaste Psychologie.
Dagmar: ‘In een eerdere functie werkte ik al samen met Boba. Ik heb veel ervaring als ambulant begeleider en gezinsondersteuner. Vanuit die hoek was ik goed bekend met cliënten met autisme.’
Hatice: ‘Ik zocht eigenlijk geen nieuwe baan. Maar de functie voor coach bij Boba kwam op mijn pad. En het klopte meteen. Dus vandaar dat ik ben gaan solliciteren en gelukkig ook werd aangenomen.’
Ze kijken alledrie met een positief gevoel terug op de ochtend.
Kyara: ‘Wat ik vanochtend heel erg leuk vond, was dat Bodil van de Cliëntenraad langskwam. Zo konden we meteen kennis maken en horen waarom de CR een belangrijk onderdeel van de organisatie vormt.’
Hatice: ‘En dat Liesbeth Palit langskwam om kennis te maken, vond ik een goed teken. Ik bedoel, Boba is met ongeveer 350 medewerkers een grote organisatie. Dat de oprichter en directeur langskomt tijdens je eerste dag, dat zie je niet vaak.’
Dagmar: ‘Eens. Het gaf een gevoel van kleinschaligheid, van een warm welkom.’
Waar kunnen wij jou mee helpen?