Boba’s Gijs praat in podcast over autisme

Boba’s Gijs praat in podcast over autisme

‘De Interventie’ heet de mooie podcastreeks van Nursestation, die gemaakt wordt vóór en dóór zorgverleners. Het doel van de podcast? Mensen die in de zorg werken inspireren en steunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Eén volle uitzending in de reeks wordt aan autisme gewijd – en dan met name aan de enorme diversiteit in mensen en behoeften die achter deze diagnose schuil gaan. Boba’s Gijs Tabak schoof aan voor het gesprek. ‘Mijn missie is: de wereld vriendelijker maken voor mensen met autisme. En daar past deze podcast perfect bij.’

Gijs: ‘Twee keer per week werk ik als coach bij Boba, en mijn andere uren besteed ik aan opleidingen en trainingen verzorgen voor de Boba-academie. Dat laatste is niet zonder reden: ik vind het van belang om de wereld voor mensen met autisme wat vriendelijker en begripvoller maken, door ‘neuro-typische’ mensen inzicht te geven in wat autisme inhoudt. Daar past deze podcast perfect bij.’

Boba's Gijs Tabak in de podcast De Interventie

Stereotyperingen

‘Vóór de opnames van de podcast heb ik samen met interviewer Rebecca Looijen de rode draad van het gesprek besproken. Wat helder was: het moest géén college worden, maar een gesprek over hoe divers autisme is, en hoe je het als hulpverlener herkent. In mijn praktijk als coach heb ik zo vaak gemerkt dat mensen bij het woord autisme nog steeds aan de film Rain Man denken, met alle stereotyperingen die daarbij komen. Een flink vooroordeel dus, dat soms ook merkbaar onder zorgverleners heerst. Mijn reactie is dan altijd: vergis je niet, als je één persoon met autisme gezien of gesproken hebt, dan weet je nog steeds alleen maar iets van die ene persoon.’ 

Klopt het?

‘Mijn grootste wens was om de podcast op te nemen samen met een cliënt, onder het mom: laten we praten mét elkaar, en niet over elkaar. Het format van de podcast leende zich daar helaas niet voor, maar met de cliënt die ik voor het gezamenlijk gesprek op het oog had heeft Nurse Station wel een geschreven interview gedaan en gepubliceerd. Ook heb ik de ruwe montage van de podcast met diezelfde cliënt beluisterd en bij haar geverifieerd: klopt het allemaal wat ik zeg? En klopt het ook met hoe je onze samenwerking ervaart?’ 

Praktische insteek

‘Ja, ik ben blij met de opbrengst, en mijn cliënt gelukkig ook. Het is volgens mij een inzichtelijk verhaal geworden, met een praktische insteek. Dat laatste vind ik fijn, want uiteindelijk gaat de relatie tussen cliënt en zorgverlener toch vooral daar over: over wat je van elkaar kunt verwachten, en hoe je sámen aan de slag gaat.’

Wijziging gecontracteerde Zorgverzekeraars 2025

Verhaal

Cliënten geven Boba gemiddeld een 8

Het Glazen Radiohuis vraagt aandacht voor Laaggeletterdheid