Coach Linde: ‘Je moet ook goed letten op wat je níet zegt’

Coach Linde: ‘Je moet ook goed letten op wat je níet zegt’

Bij Boba kunnen grote successen in kleine dingen zitten. Coach Linde vertelt over vieze sokken die in de wasmand belanden- en hoe betekenisvol dit kan zijn voor een heel gezin. ‘Je maakt impact als mensen op zichzelf kunnen vertrouwen.’

‘Boba is een organisatie waar de persoonlijkheid van mensen centraal staat. Dat geldt voor cliënten én voor alle mensen die er werken. Ik ben bijvoorbeeld iemand die makkelijk meebeweegt. Dat betekent dat ik makkelijk veel ruimte kan bieden aan de autonomie van een cliënt, maar het betekent óók dat ik niet altijd even proactief ben. Het fijne is: er wordt me dan ook niet opgelegd om proactief te worden, maar ik word gewoon ingezet op cases waar mijn persoonlijkheid en kwaliteiten van waarde zijn. Er wordt altijd uitgegaan van ieders individuele kracht. Dat dat zo in het DNA van deze organisatie zit, dat vind ik bijzonder en voor onze cliënten ook echt een grote meerwaarde.’

5 x Linde

Naam Linde Plukaard
Coach sinds 2015
Wat typeert Boba? Snel en dynamisch
Wat typeert jou als coach? Ik laat veel ruimte voor de autonomie van een cliënt
Geleerd bij Boba Mijn eigen grenzen goed aanvoelen en aangeven
Mooiste film The Shawshank Redemption

Pictogram-systeem

‘Wanneer je mensen met autisme begeleidt, moet je goed letten op wat je zegt en ook op wat je níet zegt. Soms overdoseer je informatie, en dan raak je iemand kwijt. Dat je zo bezig moet zijn met wat je uitspreekt en hoe je dat doet, dat maakt soms moe – je probeert als coach echt op de specifieke behoeften van de individuele cliënt in te spelen. Het is met dit werk dus een extra uitdaging om goed je eigen grenzen te leren kennen én ze te bewaken. Hoeveel geef je op een dag, en wanneer moet je gewoon stoppen? Ik ben ook een alleenstaande moeder van twee jonge kinderen – als er een crisissituatie is, dan is dat soms jongleren. Ik neem overigens ook heel veel waardevols van mijn werk mee naar huis hoor. Zo heb ik voor mijn eigen kinderen ook een pictogram-systeem geïntroduceerd waarmee de taken voor iedereen in huis duidelijk zijn. Structuur is voor iedereen fijn en rustig, niet alleen voor mensen met autisme. Ook heb ik geleerd om emoties duidelijk te benoemen. Soms lopen de gemoederen thuis wat op en dan is het verlichtend om te kunnen zeggen: iedereen is moe, dan doen we vervelend tegen elkaar, laten we daarmee stoppen en het makkelijker maken samen. Super waardevol.’

Het verschil maken

Natuurlijk wil je als coach een verschil maken. Ik heb in mijn werk bij Boba geleerd dat dat niet altijd in grote termen gedefinieerd hoeft te worden: soms zijn kleine stappen al een groot resultaat. Met hele duidelijke instructies waarin je duidelijk benoemd en beschrijft wat je verwacht van de cliënt. Met een handleiding voor de omgeving hoe zij de client kunnen blijven stimuleren om het vol te houden, kan je soms al binnen korte tijd een mooi resultaat bereiken. En het belangrijkste is: dat lijkt een kleine verandering, maar de impact ervan is groot.’

Wijziging gecontracteerde Zorgverzekeraars 2025

Verhaal

Cliënten geven Boba gemiddeld een 8

Het Glazen Radiohuis vraagt aandacht voor Laaggeletterdheid